Vårt senaste projekt baserar sig helt och hållet på George Orwells bok Animal Farm som först publiserades i Storbritannien 1945. Det är en väldigt annorlunda bok som handlar om hur djuren på en bondgård bestämmer sig för att de kan klara sig bättre utan bonden och fyllot Mr. Jones, som försummat dem allt för länge. De gör en revolt och tar över gården i hopp om ett bättre liv. Vad några kanske inte visste är att händelserna i Animal Farm i själva verket baserar sig på vad som hände i Ryssland under Ryskarevolutionen. Som den hitoriaälskare jag är kunde jag hela tiden dra paralleller mellan det jag mindes från gymnasie hissan vad som hände i boken. Men jag måste ju ändå medge att läraren berättade för oss vad den egentligen handlar om innan vi började läsa...
 
Att bara läsa boken är ändå inte vad denna uppgift går ut på. Tillsammans med våra grupper ska vi ta händelserna ur kontext och placera dem någon helt annanstans medan undermeningen fortfarande finns kvar. När vi kommit överens om det ska vi alla enskilt designa fem huvudkarraktärer för ett teaterframträdande av Animal Farm, tillverka kostymen till en av de fem karraktärerna och producera en 3D modell av ett försag på scenografi för pjäsen.
 
Min grupp bestämde sig för att placera händelserna på en herrgård utanför London 1888. Eftersom resten av gruppen var inne på skräck temat är Mr. Jones i vår version den galne doktor Jack the Ripper som kirurgiskt försöker framställa den perfekta mördaren genom att korsa människor med djur. Vi har alla presenterat förslag på de fem karraktärerna för våra lärare, men feedbacken vi fick var att de inte var tillräckligt skräckinjagande och missbildade. Nu är det back to the drawing board inför tisdagen då vi ska presentera vår slutliga design för den karaktär vars scenkostym vi ska tillverka.
 
För mig är det Squealer som gäller. I berättelsen är det han som är budbäraren och Napoleons högra hand. Han är en listig och manipulativ rackare som får djuren att tro att den propaganda de utsätts för är det ända rätta. "Inte vill ni väl att Jones kommer tillbaka!?" I min fantasi ser jag honom som en tidningspojke som levererar meddelanden åt Mr. Jack. Tänk er Gavroche, den lilla pojken i Les Miserables, fast en 1800-tals springpojk.
 
Nåja, bäst att försöka få någon ordning på röran. Kostymen ska innehålla både kläder och en huvudbonad/mask och jag kan för allt i värden inte komma under fund med hur jag vill att masken ska se ut. Det här med skräck är nog inte mitt revir.
 
Kram, Lexie
Animal Farm, Brief, Design for Stage and Screen, IADT, Planering, Skola, manus, studier,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej