Den senaste veckan har vi haft rena rama medelhavsklimatet här i Vasa. Sakta men säkert kröp termometrarna upp till 35 °C och då tog det inte länge innan man lade märke till bristen på sommarkläder i sin garderob. Har man dessutom en klädkod att följa blir goda råd hastigt dyra.
 
I sommar har jag jobbar på ett ställe med en något striktare professionell klädkod. I praktiken har det inneburit att de klädesplagg som jag får bära på arbetsplatsen inte får vara kortare än till strax ovanför knät. Det tog inte många varma dagar innan jag blev medveten om min garderobs sorgliga avsaknad av såna plaggoch snart var jag tvungen att börja tänka mera okonventionellt.
 
Desperate times calls for desperate measures vilket ledde till en något brilliant idé som definitivt räddat mig denna sommar. Långa toppar fungerar ypperligt som kjol! Drar man ner toppen så att halshålet lägger sig runt midjan och viker in hängslorna har men helt plötsligt en splitterny kjol. Minns att jag någon gång testat på just det när jag gick i högstadiet och det fungerar minst lika bra nu. I sommar har jag haft den på jobbet flera gånger och ingen har ännu gissat att den egentligen är en topp.
 
Så för er som kanske är lika desperata som jag i denna hetta, hoppas det här tipset kommer till användning. Jag är inte speciellt lång, så kan inte garantera att det fungerar lika bra för dem som är mycket längre än mig, men kan vara värt att prova om du någon gång blir desperat. Ett klädesplagg är i slutändan bara en bit tyg, du bestämmer själv hur du väljer att bära det.
 
Kram, Lexie
 
Kläder för alla väder, Klädtips, Life Hack, Sommaren 2018, Think outside the wardrobe,

Liknande inlägg