Foto: Matilda Sjöberg
 
Förra veckan delade jag med mig av en bråkdel av det som skett under mina tre månader i vilda västern i sommar. Vad ja inte nämnde var att jag under de tre månaderna även stickade klart en tröja som föraltid kommer vara min High Chaparral tröja. Jag hade aldrig kunnat tro att man kunde sticka in så många minnen i en enda stickatröja.
 
Den som känner mig vet att jag har en ovanlig besatthet av stickade tröjor. När jag för några år sedan lade manken till och faktiskt räknade hur många stickade tröjor jag äger, kom jag upp till långt över 20 stycken. Därför var det ingen större överraskning när jag i vintras förälskade mig i ett av Strikkelisas mönster. Samma kväll som jag tog båten till Sverige, lade jag upp de första maskorna på Strikkelisas Skorsteingenser tröja påbörjade projektet.
 
Foto: Matilda Sjöberg
 
Strösta delen av den höga kragen stickade jag när jag satt på Stockholms centralstation, timmarna innan jag träffade mina kolleger för första gången och vi samåkte ner till Chaparral. Inget slår 6h i en liten bil när man skall lära känna varandra. Oket är stickat bland annat under våra after work testunder på Pangkakshusets terass innan parken öppnat för säsongen och i boendets kök under regniga dagar. Bålen har jag stickat på besöket till min syster och hennes man i deras nya lägenhet och ärmarna har växt fram under sena kvällar på Mamma Dalton.
 
Foto: Malin Horne
Foto: Malin Horne
Foto: Matilda Sjöberg
Pricken över iet är förstås de tomma patronhylsorna som pryder bandsändarna. Jag letade länge efter ändtappar på både garnaffärer, etsy och amazon men ingenting jag hittade var precis det jag sökte, tills det plötsligt en dag slog mig att vi var och varannan dag hade perfekta alternativ drällande bland tvätten i ateljén. Jag vet inte hur många sådana vi hittat i tvätten i sommar. Det skulle inte förvåna mig om det är närmare 50!
 
Bäst av allt är ju ändå garnet som är det mjukaste jag någonsin stickat med! Jag har använt Novitas Cotton Bamboo i färgerna beiget och vitt. Så otroligt synd att det tagits ur produktion! Jag hade lätt kunnat tänka mig tre tröjor till i detta garn! Nästa stickprojekt får istället bli en tröja i helylle. Om ni har tips på något skönt garn får ni gärna höra av er.
 
Kram, Lexie
 
Foto: Malin Horne
High Chaparral, Novita, Skorsteingenser, Stickat, Strikkelisa,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej