I veckan fick jag ett göra något som inte många kan skryta om att de ha gjort, eller hur många känner ni som har lappat ett förhänge på en teater, medan det hängde och en fullskalig övning var i full gång?
Jepp! Det var precis det jag gjorde. I tisdags kom Robban, vaktmästaren och ljudteknikern på Tryckeriteatern i Karis, och frågade mig om jag kunde ta med mig en symaskin upp till Tryckis när jag kom. Ett av draperierna på scenen hade nämligen gått sönder och det var något av en kris eftersom teatergruppens Tryckisafton skulle gå av stapeln följande helg. Snäll som jag är packade jag alltså ihop en av hemsymaskinerna, tog mitt pick och pack och gav mig iväg till Tryckis. Två timmar senare var jag en stor erfarenhet rikare!
Aldrig tidigare har jag haft en så obekväm arbetsställning. Den största repan i draperiet var över 2 meter lång och eftersom det inte gick att ta ner var jag tvungen att så att säga sy det "på lästen". Bordet jag jobbade vid var väldigt lågt, det var ingen idé att ens försöka hitta en stol åt mig. I ställe styrde jag symaskinspedalen med knät och fick bara göra mitt bästa i att inte dra ner hela härligheten medan jag höll på. Tre stycken revor skulle jag lappa, symaskinsnålen gick av efter en... Tur i oturen att det var efter den största, jobbigaste och mest synliga och innan jag hunnit bli klar med den!
Det var en upplevelse, något annat kan jag inte säga. Dessutom var det otroligt roligt att sitta där jag satt, längst bak på scenen, och låtsas som om ingenting medan skådisarna rockade loss på repet till Final count down och andra små sketcher och dansnummer. Symaskinen fick knacka på genom allt...
Även om jag trivs på scenen kan jag med säkerhet säga att jobbet i kulisserna nästan är roligare!
 
Kram, Lexie

 
DIY, Sy, Tryckisafton, Västra Nylands folkhögskola, gör-det-själv, pyssel,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej