"Like a virgin, Tryckis for the very first time..!"

Tjolahopp tjolahej! För er som missade Tryckisafton i onsdags, här får ni ett smakprov på vad ni gick misste om!
Man kan ju inbilla sig att det är småpotatis att koka ihop en Tryckisafton, men det kan jag säga er att mycket på går i kulisserna som sedan inte syns. När ridåerna gick upp i onsdags hade teatergruppen jobbat och övat in programmet i två veckor och jag kännde mig som en vilsen hundvalp när jag kom till Tryckis klockan ett för att hjälpa till med ljud och ljus. Kaos var det kanske inte, men alla var otroligt stressade och det kändes som om jag bara var ivägen.
Det visade sig dock att det bara var stress och när jag väl fick något att göra gick allt som på räls tills klockan plötsligt var sju och publiken började anlända. Då var det bara att ta sig i kragen, fylla på vatten flaskan, ta ett kex och sätta sig tillrätta bakom mixerbordet.
Teatergruppen hade ett program som hette duga. Sketch efter musik uppträdande efter dansframträdanden avlöste varandra, det ena bättre än det andra. Var man inte där är det svårt att förklara vad allt gick ut på.
Men vi fick i alla fall lära oss att det var precis lika pinsamt att köpa kondom för 500 år sedan...
...som det är idag.
Dansarna hjälpte till i cafét med försäljningen under pausen...
...och jag hjälpte till med hela spectaklet bakom ljud- och ljusbordet tilldammans med ljusmästaren Robban.
När föreställningen var över och publiken gått hem var det bara början för oss som medverkat. Då skålades det i champange och minglades med både gamla och ny teaterelever innan festen fortsatte till Serendipity, en mysig liten pub i utkanten av Karis.

Fast jag med min vanliga otur lyckades ju inte ta mig dit oskadd. Nej, nej, isället smällde jag Cias bildörr rakt i pannan så jag fick sitta och trycka ett isblock mot den resten av kvällen... Men det slutade relativt gott i alla fall. Jag har bara en minimal bula och en inte alltför bultande huvudvärk, Tryckisafton blev lyckat och jag lyckades nästan ta mig igenom allt utan missöden. Bara ett litet misstag blev det från min sida och något fummel med ljuset för Robbans del så nu står det 1-1. May the best one winn!
 
Kram, Lexie
Västra Nylands folkhögskola,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej