Nu är det dags att ta tjuren vid hornen och faktiskt medge det för mig själv. Jag ska flytta till Irland! Det är så overkligt att jag inte riktigt ens förstår det själv men så är det. Om mindre än en vecka går flyget och jag har inte ens någonstans att bo ännu!
 
För bara några veckor sedan fick jag meddelandet om att jag antagits på programmet BA (Honours) Design for Stage and Screen Costume vid Dun Laoghaire Institut of Art, Design & Technology i Dublin. Att studera kostymdesign är något jag pratat om i flera år nu, så att äntligen bli antagen på just en sådan linje kändes overkligt. Ändå var det inget lätt beslut att flytta till Irland. Även om jag jobbade där en sommar för några år sedan känns det overkligt att jag nu ska flytta dit. 
 
Man tror ju att det ska vara enkelt att släppa allt och följa sin dröm, men tro mig, det är det inte. Det är ett enda byråkratiskt h*vete med ansökningar och registreringar åt både höger och vänster på tre olika språk och termer som man bara förstår hälften av. Sedan finns det förstås också de eviga spiralerna av orsak och följder: om jag inte har ett, kan jag inte söka två och då kan jag inte få tre vilket gör att jag blir utan fyra. Jag längtar tills den dagen jag har allting på det klara.
 
Tur är det i alla fall att jag har Elli, min stallkompis från sommaren på Irland då jag jobbade på Ashford Equestrian Center i Cong. Hon hittade kärleken den sommaren och flyttade från Finland till Irland redan för två år sedan.  Även om hon bor på den andra kusten vet jag att jag alltid kan hälsa på henne när hemlängtan blir för mycket och att jag kan vända mig till henne om det är något jag undrar. Så helt ensam är jag ju inte.
 
Kram, Lexie
 
 
IADT, Irland, studier,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej