Ända sedan jag deltog i en föreläsning om Fast Fashion på för några år sedan, och fick höra om hur produktionskedjan hos kläder verkligen fungerar, har jag blivit väldigt mån om vad jag lägger mina pengar på i klädväg. Hellre gör jag ändringar i plagg som redan finns i min garderob än att i första hand gå ut och köpa nytt. Har man kunskapen ska man väl använda den, tycker jag! 
 
I dagens värld, där Fast Fashion blivit en del av vardagen och modet förändras snabbare än årstiderna kommer och går, är det lätt att dras med i slit och släng trenden och köpa nytt istället för att återanvända. Kläderna har lungt sagt förlorat både värde och kalitet och i många fall är det billigare att köpa nytt än att försöka rädda något som gått sönder. Tacka vet jag DIY-trenden som tagit fart de senaste åren och åtminstone fått något händigare människor att ta till saxen istället för plånboken när det är dags att ändra stil. Även i skolorna har förespråkas nu en mer och mer hållbar livsstil, vilket gör att även vi blivande slöjdlärare skall bekanta oss med den nya upcykling tränden.
 
I sin korthet gick uppgiften ut på att formge och konstruera mönster åt en valfri övredel att tillverka i återvunnet material, för sedan överlåta sömnadsarbetet åt "tanterna i Estland" i form av en medstuderande.* Vi sydde alltså inte våra egna plagg utan formgav dem och skickade sedan iväg mastern till en medstuderande som skötte sömnadsarbetet. 
 
*Många finländska företag skickar sina designer till fabriker i Estland som syr upp själva produkterna.
 
 
Jag valde att sy om en gammal flanellskjorta som jag stulit ur min pappas garderob som 15-åring. På den tiden använde jag den som tunika med ett bälte i midjan och uppkavlade ärmar för att följa ett stort hål i den ena manchetten. När åren gick föll skjortan i glömska tills jag fick den geniala idén att sy om den till en riktig tunika. Bort med ärmarna, några insnitt fram, ett nersytt veck bak, á voila! Fickan fick vi flytta men orginal fållen och knäppningen lyckades vi behålla.
 
Enormt tack till Jasmine för sömnadsarbetet. Verkligen nöjd med resultatet! 
Till näst är det dags att resa bakåt i tiden och förnya en gammal trend...
 
Kram, Lexie
 
Photo: Stig-Erik Wärn
AWarn Design, Att forma sig själv, DIY, Design, Formgivning, Fotografering, Människan och Miljön, Mönster, Portfolio, Re-design, Skola, Spar han har, fast fashion, gör-det-själv, mode, studier, Återvinning,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej