Har någon någonsin tänkt på hur svårt det är att forma sig själv? Det är en ytterst liten procent av oss som ser ut som provdockorna de flesta sömmerskor har till hands för formning, så hur ska man kunna forma sig själv på en provdocka som inte ser ut som sig själv? Här kommer fortsättningen på mina upptäckter om att forma på docka. I förra inlägget formade jag en prototyp på en basövredel. Nu är det dags att prova den på mig själv. 

 
Utmaning 3: Det kvinnliga undret byst.
 
När jag först provade min prototyp passade bysten inte. Eftersom jag placerat bysten på prototypen enligt provdockans byst, satt den helt fel på mig. För att korrigera placeringen var jag tvungen att korta av figurvecket i midjan och avsluta det ca 5 cm lägre ner. Bara för att bystmåttet på dig själv och dockan är det samma, betyder det alltså inte att ni har precis samma fromer. Det behöver förstås inte vara aktuellt för alla, men så var fallet för mig.
 
Tidigare i höst råkade jag ut för samma sak när jag använde min egen ställbara provdocka, bystens placering var helt enkelt fel i jämförelse med personen jag sydde åt. Så en natt ja natt, klockan var ca 3 på morgonen vilket förklarar en hel del egentligen kom jag på den geniala idén att helt enkelt spänna fast en gammal bh med rätt kupstorlek på dockan och stoppa upp den för att hålla formen. Eftersom axelbandena var rätt längd borde ju bysten komma på rätt plats då, eller?
 
Kanske inte min briljantaste idé, men vad detta geniala nattliga experiment lärde mig var att ju större kupstorlek en kvinna har, desto kortare är måttet mellan midjan och den undre delen av bysten eftersom storleken tydligen byggs upp underifrån. Tänker man efter är det ju precis så push-up bh:n fungerar, med vaddering i kupans nedredel under bröstet. Inget av det här är förstås inget bevisat faktum, utan slutsatsen av mitt något suddiga nattliga experiment, så jag kan ha fel. Men det kan vara något som är värt att hålla bakom örat inför era fromningsäventyr på provdockan.
 
När vi provade prototyperna bestämde Lilly och jag oss för att vara pefectionister när det gällde passformen av proton så förutom att ändra bysten sydde jag även ner axel och förlängde några av de andra figurvecken. Nästa gång är det dags att tänka på uppgiftens andra moment, att göra något nytt av gammalt...
 
Kram, Lexie
 
 
Att forma sig själv, Design, Formning, Människan och Miljön, Mönster, Re-design, gör-det-själv, mode, studier, Återvinning,

Liknande inlägg

1 kommentarer

website

07 Oct 2021 11:32

Keep up the amazing work !! Lovin' it!

Kommentera

Publiceras ej