Har någon någonsin tänkt på hur svårt det är att forma sig själv? Det är en ytterst liten procent av oss som ser ut som provdockorna de flesta sömmerskor har till hands för formning, så hur ska man kunna forma sig själv på en provdocka som inte ser ut som sig själv? Om man hittar en provdocka som någorlunda passar, vad gör man sen?
 
Utmaning 2: att forma en övredel.
Så var vi tillbaka vid frågan. Hur fromar man sig själv utan att froma  sig själv? I teorin är det enkelt, man lämnar extra rörelsevidd där dockans mått inte stämmer. I praktiken kräver det lite mera hjärngymnastik än så. I mitt fall gällde det höft- och midjemåttena som inte stämde överens. Jag skulle alltså bli tvungen att lägga till extra rörelsevidd på de två ställena.
 
När man formar på docka behöver man två tygstycken som täcker halva dockan var, det ena kommer formas till halva framstycke och det andra till halva bakstycket. Nålar är också bra att ha till hands och ett evinnerligt tålamod, eftersom formingen oftast inte lyckas på första försöket. I stora drag är arbetsordningen för formning på docka denna:
 
FRAMSTYCKET
  1. Märk ut trådriktningen längs tygets varp, vik in sömsmånen och nåla fast tygbiten lodrätt längs linjen mitt fram på dockan.
  2. Kontrollera trådriktningen genom att sätta en nål vid ärmhålet och se att varpen ligger vågrätt.
  3. Nåla och rita ut halslinjen. Börja från mitt fram och arbeta dig upp mot axeln. Kom ihåg trådriktningen.
  4. Forma ca 4-5cm av axelsömmen. Kontrollera sedan trådriktningen och rörelsevidden med hjälp av färstpunkten vid ärmhålet.
  5. Forma och rita armhålet nerifrån och upp. Släpp upp extra rörelse vidd till axelsömmen där du sedan fromar den till ett figurveck .
  6. Fäst tyget vid stusslinjen och kontrollera rörelsevidden genom att nypa i tyget.
  7. Forma forma insnittet under bysten lodrätt med mitt fram och nåla till sist sidosömmen.
 
BAKSTYCKET
  1. Märk ut trådriktningen längs varpen i tyget, vik in sömsmånen och nåla fast tygbiten lodrätt längs linjen mitt bak på dockan.
  2. Kontrollera trådriktningen genom att sätta en nål vid ärmhålet.
  3. Forma halsringen. Minska sömsmånen och gör urklipp.
  4. Forma ca 4-5cm av axelsömmen.
  5. Forma och rita armhålet nerifrån och upp. Kontrollera trådriktningen och rörelsevidden med hjälp av färstpunkten vid ärmhålet. Nåla och markera ut  resten av axelsömmen och fromar figurvecket.
  6. Fäst tyget vid stusslinjen och kontrollera rörelsevidden.
  7. Forma insnittet i midjan. Forma och gör urklipp i sidosömmen innan du vänder in sömsmånen och nålar ihop bakstycket och framstycket.
 
När jag endast hade sidosömmen och figurvecken i midjan kvar att forma kvar att nåla på de båda styckena var det dags räkna ut skillnaden mellan mitt midjemått och dockans för att veta hur mycket rörelsevidd jag skulle lägga till vid respektive ställen. Om dockans midjemått är mindre än ditt eget skall man tänka så här när man räknar ut skillnaden:
 
(ditt midjemått - dockans midjemått) / 4 = x
 
Du skall alltså dela skillnaden mellan de två måtten med fyra, då får du svaret på hur mycket rörelsevidd som skall läggas till per formad mönsterdel. Min ekvation såg till exempel ut såhär: (78-73)/4=1,25. Jag lämnade altså 1,25 extra rörelsevidd i styckena när jag formade figurvecken i midjan.
 
"Finemang!" tänkte jag när allt var färdigt format och  satte mig vid symaskinen för att sy ner figurveckena och ihop styckenas sidosöm och axelsöm längs de utritade linjerna.
När allt var färdig sytt och jag drog på mig prototypen gjorde sig mina former påminda och jag fick än en gång konstatera att jag inte ser ut som en provdocka. Framstyckets insnitt fick kortats av ca 7cm för att passa mina kurvor och axelsömmen måste jämnas ut. I övrigt lyckades jag ganska bra, fast jag säger det själv.
 
Kram, Lexie
Att forma sig själv, Formning, Människan och Miljön, Mönster, gör-det-själv,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej