Då var det dags igen. Dags att börja tänka på ansökningarna vidare till universitet och högskolor. VNF ger mig möjligheten att så gott som genom ett knapptryck säkra en plats vid UCA, University och the Creative Arts, i London, men vill jag verkligen dit? Det var ju av den anledningen jag från första början ansökte till VNF, men nu är jag inte så säker längre, för vem vill väl tampas med en årsavgift på 11 000€? Det finns förstås stipendier man kan söka, och ganska många för såna med österbottniska anor, men det känns liksom inte rätt på något sätt. Jag vet väl helt enkelt inte om det är något för mig.
De första ansökningarna tar slut 15 januari och nästa 20 januari. Så är det när man söker utomlands. Tänk att det nästan är ett år sedan jag sökte sist. Tänk vad tiden går fort! Sedan dess har jag lärt mig massor. Redan efter några veckor på VNF förstod jag varför jag inte blev antagen till Edinburgh eller Dramaten förra året. Då kunde jag ju ingenting och hade antagligen sett ut som ett vilset får om jag hade blivit antagen.
Jag är något vidskeplig när det kommer till att berätta om sina planer, har märkt att det liksom inte blir av om man berättar för hela världen om sina planer. Dessutom ökar pressen och stressen för att bli antagen. Så därför tänker jag inte avslöja något om mina ännu. Bara att jag för tillfället riktar blicken bort från Finland och att det fortfarande är kostymdesign som syns i min kikare.
När skolan börjar igen, det är då det blir allvar. Förutom ansökningarna är det kollektions planering som gäller på min linje, teaterlinjen börjar med sin slutproduktion aka jag tar mig an dräkterna och syr möjligen något till danslinjens slutprodukiton också. Dessutom måste jag sammanställa portfolior för mina ansökningar och skriva personliga brev i samband med ansökningarna. Och vid sidan av allt detta ska jag dessutom hinna äta, snarka och resa. Hur kommer det går ihop..? Det får vi se då...
 
// Kram, Lexie
Ansökan, Skola, Utomlands, Västra Nylands folkhögskola, studier,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej