Tänkte att ni kanske ville veta lite mer om min skola... Jag går alltså på Västra Nylands folkhögskola, en skola som man ligger i den lilla byn Karis i Södra Finland, ungefär mitt emellan Helsingfors och Åbo, bokstavligen mitt i ingenstans. Här bor jag på internatet tillsammans med mina tre kämppisar: Emzi, Fifi och Ebzey. Vi går alla på modelinjen och fast det bara har gått en månad känns det som om vi har känt varandra i evigheter.
 

Linjen jag går på heter mode och är relativt ny här i Karis. Det är bara andra året man har möjlighet att studera mode här, innan dess hörde utbildningen till Yrkeshögskolan Novias utbud men när den lades ner flyttade den hit tillsammans med min linjeledare Pia.
De som känner mig vet att jag sedan barnsben hållit på med handarbete, att sy och sticka hör till självklarheterna för mig, därför är det egentligen inte så konstigt att jag nu går på en skola där ämnena heter "Dräkthistoria", "Mönsterkonstruktion", "Pennteknink" och "Modedesign". Jag är bokstavliga 400 km från Esse men ändå i mitt esse. Jag har ännu inte förstått att det faktiskt är meningen att jag ska spendera hela dagar med att drapera och bara låta fantasin flöda!
I slutet av året kommer vi ordna en modeshow där vi får visa upp våra egna kollektioner som vi sytt under våren. Vi kommer också få styla photo shoots och jag har redan lyckats sneak in på en ljud- och ljusteknik kurs som egentligen är menad för teatergänget. Man kan göra allt man vill här och människorna är härliga! Det enda jag inte kan rekommendera är maten, men det kan jag leva med. I'd say this is gonna be a good year!
 
Kram, Lexie
Västra Nylands folkhögskola, internat, mode, studier,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej