När jag först kom hit frågade många mig om jag saknar Finland. Svaret är förstår "Javisst gör jag det!" för vem skulle inte sakna sitt hemland?  Fast jag trodde då aldrig att jag skulle sakna vädret eller naturen...Skillnaderna mellan två länder är förstås många men när det gäller Finland och Irland är det inte bara kulturen som skiljer dem åt.
 
Att förklara hur stor skillnaden är för en irländare är inte lätt, de har ju vuxit upp här kan inte föreställa sig vintrar där man börjar dagen med att skotta fram bilen ur en snöhög och sedan fortsätter som om ingenting hade hänt. Idag är det den 16 november och jag har inte ens sneglat på min vinterjacka ännu! Visst blåser det, nästan stormar vissa dagar, och ja det regnar. Men termometern visar 10 grader och min andedräkt blir fortfarande inte till ånga när jag går till skolan på morgonen. Jag saknar den stickande känslan av kyla på mina kinder och möjligheten att burra in näsan en varm halsduk. Skulle jag göra det här skulle det inte ta många minuter innan svetten tog över.
 
Inte heller kan de föreställa sig att sitta 7h i en bil för att komma halvvägs genom landet här tar det högs 4h att ta sig från kust till kust. Vid tanken att se bara skog, skog och mera skog under 4h av det resan säger de "Wow, jag älskar skogar." medan vi finländare stönar högt. Så när jag var hemma för några veckor sedan bestämde jag mig för att ta några illustrerande bilder som förklaring. En när planet lyfte i Åbo...
 
 
...och en innan vi landade i Dublin.
 
 
Ganska stor skillnad eller hur? Ingen skog! Bara en månad innan jag får strosa i skogen igen! ^^
 
Kram, Lexie
 
 
 
Dublin, Hemma, Irland, Resa, Utomlands, Åbo,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej