Så var det äntligen över. Efter sex långa veckor har vi på DSS nu haft två föreställningar och kan lungt lägga detta kaos bakom oss. Jag har lämnat in mina arbeten för bedömning och kan nu äntligen pusta ut i min egen säng, för igår flög jag hem till Finland!
 
Det är såå skönt att vara hemma. Jag minns inte senast jag har sovit såhär gått och inte vaknat mitt i natten utan anledning. Redan att det är ordentligt varmt inomhus känns som en lyx!
 
I går packade jag alltså väskorna, styrde kosan mot flygplatsen och flög iväg, först med ett normalt plan till Stockholm och sedan ett litet propeller plan mellan Stockholm och Åbo. När flygvärdinnan sa "Vi ska strax börja inflygningen till Turku/Åbo." var det inte långt ifrån att en tår letade sig fram i ögonvrån. Jag har verkligen saknat Finland. Det finns inget som går upp mot känslan av att komma hem till ditt verkliga hem. Jag ville egentligen aldrig lämna Finland för att studera, men programmet jag ville studera fanns på Irland.
 
När jag i somras funderade fram och tillbaka på vilken skola jag skulle välja (jag blev nämligen antagen till två skolor i Finland också) sumerade min syster, Johanna, det på det här viset:
 
"Du vill alltså gå på IADT, men du vill att de skulle finnas i Finland."
 
Och det är precis vad jag vill. Om IADT, och alla de som går på min klass nu och lärare osv. fanns i Finland som en liten irländsk oas, skulle min skoldag vara perfekt. Jag skulle nästan ge vad som helst för att få komma hem hit efter en lång skoldag. Kanske ska jag försöka satsa på att skaffa en egen lägenhet nästa år. Vem vet... Men nu är jag i alla fall här. I Finland! Och jag har 4 dagar på mig att supa in så mycket av min härliga hemland jag bara kan.
 
Kram, Lexie
Hemma, Resa, Åbo,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej