Vårt första brief fick vi för ungefär en vecka sedan på torsdagen och hade deadline kl.10 på tisdag morgon. Snabbt översatt löd det såhär: Designa och tillverka en självporträtts papperspåsmask. Masken ska beskriva dig, dina intressen, din personlighet och andra nämnvärda aspekter. Den kan vara rolig, seriös eller bådeoch, men den måste vara designad och genomtänkt. Använd färg, form, teckning, textur, bilder och material - "go mad if you wish."
 
Så det var bara att börja rita och fundera på vem jag är och hur jag kan visa det i bild på en mask. Efter några trail and error gav jag upp iden att göra en mask formad som en maskeradmask, dels också eftersom jag inte var säker på om det var tillåtet, och koncentrerade mig på att manipulera påsen istället. 
 
Två kvällar innan deadline slog jag fast den slutliga designen och följande kväll satte jag färg på kalaset. När vi sedan presenterade maskerna var jag förvånad över att folk faktiskt såg vem jag var bara genom att se på masken. Innan vi själva skulle förklara oss skulle gruppen säga vad de såg och tolkade på masken.
 
Det ända de inte förstod eller nämde var Finland, troligen eftersom ingen var förbered på att jag är finländare. Men det gick en liten susning genom gruppen när jag sa att jag är från Finland och att engelska egentligen är mitt tredje språk även om jag är bra på det. "Wow" hörde jag någon säga men läraren behöll sitt pokerface. Senare kom han fram och sa "So you have three languages." Tydligen missade de helt totalt att mitt modersmål inte är engelska när jag sände in ansökan för han verkade överraskad.
 
Hur som helst är jag nöjd med masken som jag lyckades åstadkomma med den lilla mängd material jag tog med mig från Finland. Vad tycker ni? Ser man vem jag är när man ser masken? Den har också ett flygplan varsflyglinje till höger slutar på Irland, och noter till vilka en färggrann siluett dansar till vänster och bakpå.
 
Kram, Lexie
Brief, Design for Stage and Screen, Klipp & Klistra, Mönster, Pappersmask, Planering, Skola, Teckning, pyssel, studier,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej