Japp, idag har vi byggt lådor. Först enkel grundmodell, som faktiskt kallas Jesus låda eftersom biten du viker ihop den av ser ut som ett kors, och sedan skulle vi designa en egen låda. Kriterierna var att den måste ha ett öppningsbart lock av något slag och dimensionerna måster vara 50x50 mm. Den skulle gärna också hållas ihop utan lim. I övrigt hade vi fria händer. 
 
Min första tanke var att vika ihop två enkla lådor, ni vet såna man brukade göra i färgglada varianter i skolan, och sätta ihop dem. Eller göra en låda med någon konstig vinkel. Allt det var jag dock tvungen att slopa när jag förstod att slutresultatet måste vara en kub.
 
Alltså började jag som alltid skissa och sedan gjorde jag prototyp efter prototyp. Förra året kom jag fram till att jag tänker bättre genom att faktiskt göra försök istället för att först planera allt i 2D. Nu sitte jag alltså med ungefär sju eller åtta prototyper och en färdig produkt som jag faktiskt är ganska stolt över.
 
Den blev klar i sista minuten. Vår lärare gav oss 5 extra minuter att jobba på dem och det var de som räddade mig. På de fem minuterna vek jag ihop hela lådan och både skar och vek locket. Locket ja, jag har ingen aning om hur jag egentligen gjorde det i slutändan. Jag bara skar ut några pappersbitar och vek dem till ett lock på sju röda sekunder innan han sa att tiden är ute.
 
Det lönade sig. Läraren hade tydligen smygtittat på mina försök att få ihop den perfekta lådan men inte idats komma och prata med mig eftersom jag verkade så koncentrerad. Att jag dessutom kommit på konseptet själv och inte kopierat från internet gjorde den ännu bättre. Fast jag säger det själv är jag väldigt stolt. Lådan blev otroligt snygg och 100% orginell eftersom det var jag gjorde klippmönsret.
 
Nu ska lådan få inta sin plats på min byrå fram till de personliga utvärderingarna i Oktober. Imorgon är det pop-up och ansiktsmaskers tur.
 
Kram, Lexie
Box, Brief, DIY, Design for Stage and Screen, IADT, Klipp & Klistra, Låda, Mönster, Planering, Skola, Uppgift, gör-det-själv, pyssel, studier,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej