Så var äntligen Animal Farm projektet över! Kläderna är undanstoppade, setboxen sönderplockad och fotografierna photoshoppade. Ännu har vi inte fått resultaten av våra utvärderingar men man kan nu ändå slappna av och lämna 1888 djurexperiment bakom sig.
 
Usch vilken höst det har varit! Stress, stress och mera stress... Det var så otroligt skönt att bli klar med allting innan jul så att jag riktigt kunde njuta när jag var hemma, även om det hela slutade med att jag var sjuk hela jullovet. Nåja, hellre är jag sjuk hemma i Finland än här. 
 
Vårt brief var alltså att förflytta handlingen i Animal Farm till en ny plats och miljö. Min grupp valde att placera den i London år 1888. I klurade ihop den övertygande konspirations teorin om att den ökända mördaren Jack the Ripper i självaverket var en galen kirurg som genom att ersätta mänskliga kroppsdelar med animaliska försökte skapa den perfekta mördaren. Det var alltså inte Jack själv som dödade de åtta offren, utan hans experiment.
 
Varje person skulle designa en karaktär ur pjäsen, jag tilldelades Squealer. En slug liten typ som i berättelsen för Napoleons propaganda och för det mesta fungerar som medlare och övertygar de andra djuren att lita på Napoleon. Hans karaktärsdrag, och det fakto att handlingen utspelade sig på ett gods i England, fick mig att se honom som en räv. Alltås fick den slutliga karaktären ett rävansikte, råttsvansar som fingrar, ett hästben och rävsvans.
 
 
Fast jag säger det själv är jag riktigt nöjd. Rävmasken blev bättre än förväntad och resten av kostymen ser också riktigt okej ut. Målet var att använda re-design så långt det fick vilket ledde till att min "man tager vad man haver" princip gjorde sig påminnd. Jag kan till exempel avslöja att stumpan är gjord är gjord av ärmen på en gammal långärmad t-skjorta och råttsvansfingrarna är trådar ur en gammal golvmopp som legat under lavoaren i vårt klassrum i ett halvt år. Det trodde ni inte va!
 
Nu är det alltså dags att tänka i nya banor. Nästa story jag får tackla är Rödluvan i Lappland... Lämnar er med en gruppbild av experimentena Boxer, Napoleon, Old Major, Benjamin och Squealer.
 
Kram, Lexie
 
Animal Farm, Brief, Costume Design, IADT, Irland, Set Design, Teater,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej