Idag har jag tacklat ett något annorlunda reparationsarbete. Vanligtvis när någon ber mig att sy om eller fixa något är det symaskin, nål och tråd jag får utrusta mig med, inte borrmaskin, gaffatejp och järntråd. Men som jag snabbt konstaterade räcker vanilga metoder inte till när man ska reparera en motorcykelsadel.
 
Idag har jag alltså reparerat sadeln till min pappas Yamaha Virago 1100 motorcykel. Fyra av de 11 knapparna i sadeln har varit borta ett tag nu så vi tyckte båda det var dags att ta bort de provisoriska tejp-plåstren och ge den nytt liv i form av några nya knappar. Nu kanske några tänker att "Det är väl inte så svårt. Det är väl bara att sticka nålen genom sadeln och dra åt." Så tänkte jag också, innan jag såg att undersidan var gjord av solid plast. Min utmaning var alltså att på något sätt sticka en nål vanlig synål genom den ca 10-12 cm tjocka sadeln och träffa ett litet nr 4 borrs hål i plasten.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Så efter säkert en halvtimmes påtande med en vanlig nål kom jag äntligen igång utrustad med en hemmagjord nål alá pappa Wärn. Jag började med att förbereda knapparna. Eftersom de kommer utsättas för både väder och vind tog det några vändor till butiken innan vi hittade några som passade. Pappa och jag höll nämligen med om att de skulle hajärnögglor istället för plast så att de skulle hålla bättre. Dessutom spelade ju färg och form också en stor roll.
Knapparna som nu sitter på sadeln hittade vi på Jätti-Rätti för 0,50 €/st. Dem fäste jag med dubbel björntråd och en ordentlig förstärkt öggelknut i knappen. 
 
 
När knuten var lagad var det bara att trä den dubbla björntråden på min enorma nål, trä nålen genom det gamla hålet där knappen suttit och försöka hitta mit borrade hål på andra sidan. När båda trådarna hittat rätt frog jag åt ordentligt och knöt en smällknut. Sedan var det bara att forsätta med nästa.
 
 
Resultatet blev faktiskt bättre än jag trodde, och inte tog det länge heller. Någon annan som behöver sin sadel fixad?
 
Kram, Lexie
 
 
DIY, gör-det-själv, motorcykel, reparation,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej